Hantering av personuppgifter

Allmänt

För oss är det viktigt att din personliga integritet skyddas och att dina personuppgifter behandlas korrekt enligt EU:s dataskyddsförordning, General Data Protection Regulation (GDPR). Vi vill därför med denna text ge dig information om vad vi gör med dina personuppgifter. Informationen riktar sig till dig som är medlem och/eller förtroendevald i GFG Bygdsam ekonomisk förening.

Vem ansvarar för mina personuppgifter?

Den personuppgiftsansvarige (PuA), den juridiska personen, är GFG Bygdsam och det är GFG Bygdsams styrelse som är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Arbetet med föreningens personuppgiftsansvar kan delegeras av styrelsen. Om du har frågor som rör detta, kontaktar du GFG Bygdsams styrelse.

Vilka personuppgifter samlar vi in?

Dina uppgifter lagras i den omfattning som anges i lagen (2018:672) om ekonomiska föreningar, föreningens stadgar och §13 Ansökan om medlemskap. Uppgifterna behålls under hela tiden som ett medlemskap löper eller så långe gällande lag så kräver. För dem som har förtroendeuppdrag i GFG Bygdsam lagrar vi även uppgifter om dessa uppdrag, för utbetalning av arvode och rapportering till Skatteverket och för att kommunicera information avseende uppdraget. Även uppgift om telefonnummer och e-postadress lagras för att kunna kommunicera med dig. Ditt namn, e-postadress och ditt telefonnummer kommer också att finnas tillgängliga för andra förtroendevalda i föreningen. För supportmedlem som ej är fullvärdig medlem krävs ingen ansökan utan förvärvas genom att avgiften betalas på sätt som anges av styrelsen. För supportmedlem sparas endast namn och e-postadress.

Varifrån kommer dina personuppgifter?

GFG Bygdsam hämtar in uppgifter direkt från dig, det vill säga sådana uppgifter som du lämnar när du blir medlem eller i annat sammanhang lämnar till oss, såsom namn, personnummer, faktura- och leveransadress, e-postadress och mobiltelefonnummer. Utöver de uppgifters som du själv lämnar till oss, kan vi också få personuppgifter om dig genom kontakter mellan dig och oss. Vi kan till exempel spara ärendehistorik eller på annat sätt dokumentera din kommunikation med oss. För att upprätthålla medlemsregistret inhämtas även personuppgifter löpande från allmänt tillgängliga källor såsom offentliga register, till exempel folkbokföringsregistret.

Varför behandlar vi dina personuppgifter?

Medlemskapet i en ekonomisk förening innebär ett delägarskap. Föreningen måste veta vilka medlemmarna är för att kunna bevaka att varje medlem fullgör sina skyldigheter och får tillgång till sina rättigheter.

Vem dina personuppgifter kan komma att delas med

GFG Bygdsam lämnar normalt sett inte ut personuppgifter till tredje part. I fall GFG Bygdsam använder en extern part som inom ramen för utförandet av sitt uppdrag behandlar personuppgifter upprättas ett personuppgiftsbiträdesavtal.

Laglig grund för behandlingen

Verksamheten i GFG Bygdsam påverkas av flera lagar, bland annat lagen (2018:672) om ekonomiska föreningar och bokföringslagen (1999:1078). Därtill är behandlingen nödvändig för att fullgöra ett avtal i vilket den registrerade är part. Vid ansökan om medlemskap presumeras att medlemmen har godkänt villkoren för medlemskap enligt stadgarna och därmed lämnat sitt samtycke till behandlingen.

Lagring och gallring av dina personuppgifter

Dina personuppgifter lagras under den tid som är tillåten enligt gällande lag. För behandlingar av personuppgifter där det inte finns någon laglig skyldighet eller regel som anger en viss tidsperiod för lagring, ska inte dina personuppgifter lagras längre än vad som är nödvändigt för de ändamål för vilka uppgifterna behandlas.
Vi kan spara uppgifter om dig även efter att ditt medlemskap har upphört, om det är nödvändigt för ändamålen att fullgöra en rättslig förpliktelse eller att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk. Vi kan spara dina uppgifter under begränsad tid efter att ditt medlemskap upphört i syfte att återförvärva dig som medlem. Endast uppgifter som är relevanta för nu nämnda ändamål kommer att sparas efter att medlemskapet upphört, och endast under den tid som är nödvändigt för att uppfylla respektive ändamål.

Dina rättigheter

Du har rätt att få information om när och hur dina personuppgifter behandlas så att du har kontroll över dina egna uppgifter. Du har rätt att, ett rimligt antal gånger per år, få veta vilka personuppgifter vi sparar samt i vissa fall få dina uppgifter rättade, raderade eller blockerade. Undantag gäller anställningen, och till den, tillhörande villkor. Du har när helst rätt att återkalla tidigare lämnat samtycke som inte grundar sig på stadgar eller följer av lag. Du har möjlighet att klaga till Integritetsskyddsmyndigheten om behandling av dina personuppgifter inte uppfyller kraven enligt EU:S dataskyddslagstiftning.